Hvorfor er det vigtigt at have landesider?

Hvorfor er det vigtigt at have landesider?

af Cathrine Pedersen
I dag er online kunder meget specifikke, når de søger på Google, og de gider ikke spilde for meget tid på én hjemmeside med at navigere rundt eller scrolle op og ned - så går de hellere videre til en anden hjemmeside. Landesider, også kaldet ‘landingpages’, kan øge chancen for, at din virksomhed bliver valgt frem for en anden. Landesider er nemlig vigtige grundsten, når du arbejder med at øge kendskabet til din virksomhed, altså trin 2 af 4 i inbound marketing-processen. En landeside kan defineres som en enkeltstående webside, hvor nogle informationer er kort og godt beskrevet og målrettet én gruppe kunder. Formålet med landesider er, at de skal besvare en online kundes spørgsmål inden for ét emne, og dernæst give vedkommende muligheden for at skrive sine kontaktoplysninger, så virksomheden kan tage kontakt og hjælpe.

Hvorfor det er vigtigt at have landesider, får du nu forklaret via følgende scenario; Forestil dig, at du har en virksomhed, som sælger haveredskaber, og din hjemmeside indeholder derfor informationer om, hvilke haveredskaber man skal bruge til hvilket formål. Der er nogle online kunder, som kun er interesseret i at læse om, hvilke haveredskaber der er bedst at bruge i drivhuset eller urtehaven, og de er derfor ligeglade med at læse om alle de andre redskaber, du sælger.

Det er så her, landesider kommer ind i billedet. Du skal lave en landeside, altså en enkeltstående webside, som kan hedde “Få gratis konsultation om redskaber til drivhuset”, og her kan man læse om, hvad konsultationen indebærer, og man skal kunne indtaste sine kontaktoplysninger, så du som virksomhed kan tage kontakt til den nye kunde. Når kunder googler “redskaber til drivhuset” er der nemlig chance for, at din landeside dukker op som en af de første, og kunden får hurtigt information om emnet samt mulighed for yderligere at kontakte din virksomhed. (SEO spiller en rolle ift., om din landeside dukker op på første side på Google, men det er en anden side af historien, som du kan læse mere om her, hvis det har interesse). Du kan derefter kontakte kunden vel vidende, hvad pågældende ønsker hjælp til, og det sparer tid for både dig og den nye kunde. 

Er du stadig lidt i tvivl om, hvad landesider og hjemmesider har med hinanden at gøre? Forholdet mellem landesider og en hjemmeside kan forklares på følgende måde; en hjemmeside er ligesom, hvis du sidder i en båd, og du er ude at fiske, så selvom du sidder med 1 eller 2 fiskestænger, så sidder du stadig i samme båd. En fiskestang kan her repræsentere en landeside, så hvis vi forestiller os, at du sidder med 20 fiskestænger, er chancen selvfølgelig større for, at det er din båd, altså virksomhedens hjemmeside, som fanger en fisk (kunde). Landesider er altså enkeltstående sider forbundet til virksomhedens hjemmeside.

I Bureauet Komma arbejder vi med adskillige landesider, fordi det gør, at vi hurtigere får hjulpet vores nye kunder dér, hvor de er i research-processen. Hvis de googler “bureauet komma hjemmesidetjek”, så kommer de ind på en landeside, hvor de kan skrive deres kontaktoplysninger og få et gratis hjemmesidetjek af os, hvilket formodentlig er dét, de søger hjælp til. Hvad er det så, at landesider helt konkret kan bidrage med til din virksomhed? Det får du nogle bud på her.

3 grunde til at landesider er vigtige for din virksomheds online succes:

  • De giver dig kontaktoplysninger på nye, potentielle kunder.

  • De indsamler demografiske data, som du kan bruge til bedre at forstå, hvilken type af online kunder, du har at gøre med.

  • De hjælper dig med at finde ud af, om dit online indhold er relevant for nye kunder, eller om du bør tænke i nye baner.

En landeside er jo nemlig ikke, som de mange andre websider på din hjemmeside, da de er enkeltstående hjemmesider, som fungerer alene. Så hvordan laver man en landeside, som er god nok til at stå på egne ben? Det får du beskrevet via en kort tjek-liste her.

4 vigtige elementer en landeside skal indeholde:

  • En stærk overskrift! Det er hørt før, men en fængende overskrift, som besvarer spørgsmålet “hvad får nye besøgende ud af at give deres kontaktoplysninger her?” er vejen frem. Overskriften er nemlig det første man ser, når man som ny besøgende ‘lander’ på en landeside.

  • Nøgleord. I inbound marketing er nøgleord selve nøglen til at blive fundet på Google - gennem organisk SEO, som er ganske gratis. De samme nøgleord skal derfor indgå i din overskrift og 2-4 gange i din brødtekst - alt efter hvor lang/kort teksten er.  

  • Form til kontaktoplysninger. Da formålet med en landeside er, at nye besøgende kan taste sine kontaktoplysninger ind, så skal der være en formular til dette på siden. Navn, E-mail-adresse og Besked er minimumskrav til formularens indhold. En formular til kontaktoplysninger er kernen af en landeside.

  • Billede. Der skal være et passende billede på din landeside, så nye besøgende får en konkret idé om, hvad formålet med denne side er.

Links til de sociale medier, hvor man kan følge din hjemmeside er også en slags ‘nice to have’ men ikke ‘need to have’ på en landeside - det kan være der, hvis det er relevant for din virksomhed. Og husk, at selvom landesider fungerer som enkeltstående sider, så skal der være mange af dem. De er nemlig med til at øge mængden af kunde-konverteringer, så det vil gavne din virksomhed at have mange landesider målrettet til forskellige typer af relevante kunder for din virksomhed.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Hvad er en meta description?

Hvad er en meta description?

Guide til hvordan du sætter en Facebook annonce op?

Guide til hvordan du sætter en Facebook annonce op?