Hvad er en meta description?

Hvad er en meta description?

af Cathrine Pedersen

Meta description lyder mere kompliceret, end hvad det er, så lad os først få slået fast, hvad begrebet egentlig indebærer. En meta description er de få linjer, der giver en beskrivelse af en given hjemmeside, og som du finder placeret lige under URL-koden på en hjemmeside (den grønne tekst), efter du har indtastet det, du søger efter, i søgefeltet på Google. Se billede for eksempel:

Skærmbillede 2018-06-26 kl. 13.31.01.png

Når du skriver “kiropraktor sorø lændesmerter” i søgefeltet på Google, så kommer en af Kiropraktor.coms websider op som nr. 2 i rækken af hjemmesider relateret til dette emne. Teksten: “Hovedpine kan have mange årsager. Den kommer i mange afskygninger fra let, irriterende spænding i baghovedet over dunkende spændingshovedpine…” er en meta description for denne hjemmeside. Meta descriptions er en del af et såkaldt regelsæt for organisk SEO, og det koster dig ikke noget at skrive en meta description for hver webside tilhørende din hjemmeside - til gengæld kan det øge mængden af den online trafik, hjemmesiden får. En meta description er den første tekst, online kunder møder, inden de klikker sig ind på din hjemmeside, så det er altså her, du har muligheden for at overtale dem til at vælge din hjemmeside frem for den næste.

Men hvordan skriver man så en god meta description, og hvad er det for et regelsæt angående organisk SEO, du skal være opmærksom på? Det kan du blive klogere på nu.

3 tips til at skrive en god meta description:

  1. Nøgleord! Sørg for, at der er 1-2 ord, som både står i overskriften på websiden og i din meta description for websiden, da det hjælper søgemaskinerne såsom Google med at gennemskue, hvad siden handler om. Det øger også chancen for, at din hjemmeside dukker op i de relevante søgninger.

  2. Vælg dine ord med omhu! I en meta description har du kun få linjer til at overtale online besøgende om, at de skal klikke sig ind på din hjemmeside, så sørg for at din tekst er kort, god og appetitvækkende så at sige.

  3. 155 tegn. En meta description har en begrænset mængde plads, den må fylde, og de 155 characters er en god tommelfingerregel at holde sig under, hvilket ofte svarer til 1-2 sætninger. Hvor meget er 155 characters så helt præcist, tænker du? I Bureauet Komma bruger vi https://www.screamingfrog.co.uk/, fordi den fortæller, hvornår en given meta description er blevet for lang. Du har måske læst, at Google nu tillader meta descriptions op til 350 tegn, men det kan være, det ændrer sig, og af hensyn til andre søgemaskiner end Google, anbefaler vi, at din meta description ikke er længere end 155 tegn (1-2 sætninger).

Hvis du følger disse tre tips, når du skriver meta descriptions til hver webside på din hjemmeside, så har du gjort dig selv og din virksomhed en tjeneste - og diverse søgemaskiner bl.a. Google vil belønne dig for det.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Hvorfor er det vigtigt at have landesider?

Hvorfor er det vigtigt at have landesider?