Hvad skal man have styr på, inden man laver en Facebook annonce?

Hvad skal man have styr på, inden man laver en Facebook annonce?

Af Signe Bo Bagge

Det er både nemt og forholdsvist billigt at annoncere på Facebook, men for at få mest ud af dine annoncepenge, skal du have disse 5 essentielle elementer på plads, inden du går i gang.

Målet

Du skal på forhånd gøre dig nogle tanker om, hvad det er, du gerne vil have dem, der ser annoncen til at gøre. Hvis ikke du sætter dig et mål, kan du ikke finde ud af, om du har fået noget ud af din annoncering. Hav et klart og målbart mål, f.eks. salg af produkt, antal nye tilmeldinger til nyhedsbrevet, antal nye følgere osv. Det er essentielt er, at du har defineret, hvad det er, du måler på.

Målgruppe

Det vigtigste at have styr på, inden man går i gang er ens målgruppe. Facebook har gjort det nemt at segmentere, hvilket gør det muligt for dig at ramme en helt specifik målgruppe. Men hvis målgruppen er for bred, ender du med ikke rigtig at ramme nogle, og din annonce vil gå tabt blandt de mange andre. Det er muligt at segmentere ud fra en række kriterier, bl.a. køn, demografi, alder, adfærd, interesser m.m. Du kan også målrette din annonce til personer, som førhen har besøgt din hjemmeside inden for x antal dage.

Overskrift

Tænk over din overskrift. Det kan virke som en mindre detalje, men for at din annonce ikke bliver glemt i mængde, skal din overskrift virkelig være fængende. En god idé er at stille retoriske spørgsmål, som får modtageren til at reflektere over et emne, og det kan vække interesse hos modtageren, så de får lyst til at læse videre. Husk at overskriften ikke skal vildlede brugerne, men derimod give en dem en forventning af, hvad der gemmer sig bag overskriften. Hvis overskriften ikke er så tydelig, kan du risikere at brugere forgæves trykker sig ind på linket, og spilder dine annoncekroner.

Landingsside

Landingssiden er den side på jeres website, som folk lander på, når de har klikket på jeres Facebook annonce. Her er det vigtigt, at sidens indhold svarer til de forventninger, som annoncens overskrift gav. Siden skal være overskuelig, interessant og gerne indholde et tydeligt call-to-action.

Billede/video

Det visuelle er især vigtigt på Facebook og andre sociale medier. Du skal bruge tid på at finde et billede eller video, som vil tiltrække brugere, og som fortæller noget om din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Det grafiske er det mest iøjnefaldende, og derfor er det essentielt at have noget bemærkelsesværdigt på plads, hvad angår billeder og videoer.

Nu er du efterhånden klar til at sætte en Facebook annonce op, hvilket man gør i Facebooks Business Manager.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Guide til hvordan du sætter en Facebook annonce op?

Guide til hvordan du sætter en Facebook annonce op?

4 gode grunde til at annoncere på Facebook

4 gode grunde til at annoncere på Facebook