Hvorfor markedsføre på sociale medier?

Hvorfor markedsføre på sociale medier?

Af Signe Bo Bagge

Der er mange grund til at bruge sociale medier i din markedsføring. Det er på de sociale medier, at dine kunder bruger deres fritid og ved at deltage på de forskellige platforme, møder du dine kunder, hvor de allerede er til stede og agerer dagligt.

På sociale medier kan du holde dine kunder opdateret med nye informationer og events, men også introducere nye produkter og lancere kampagner. Derudover giver de sociale medier dig mulighed for ikke kun at nå ud til dine eksisterende kunder, men også nye potentielle kunder. Hvis du ovenikøbet kan få dine kunder til at dele dit indhold, så når du ikke kun ud til dine kunder, men også dine kunders venner.

De sociale medier er én måde at sætte skub i forretningen, og det går stærkt. Du bør lave en plan for din markedsføring på sociale medier, inden du kaster dig ud i at lave profiler. Du skal overveje, hvad de forskellige medier kan tilbyde, og hvad fordelene og ulemperne er ved at bruge netop denne platform. Visse platforme er bedre egnet til at dele billeder videoer, hvor andre er velegnet til promoveringen af artikler og blogindlæg.

Fordele og ulemper ved Instagram, Facebook og LinkedIn

Det kan være lidt af en jungle, når man begiver sig ud på de sociale medier, især hvis man er nybegynder eller knap så komfortabel ved den digitale verden. Vi giver dig her nogle eksempler på de fordele og ulemper ved Instagram, Facebook og LinkedIn, som du skal være opmærksom på:

  • Instagram er et effektivt værktøj til at markedsføre din virksomhed gennem billeder og videoer. Hvis du gerne vil give et indblik i hvordan virksomheden fungerer “backstage”, så er Instagram det rigtige valg. Men det er ressourcekrævende, hvis det skal gøres ordentligt.

  • Facebook giver dig mulighed for at arbejde med målrettet annoncering og er velegnet til dialog med din målgruppe. Men der hård konkurrence om brugernes opmærksomhed, så på Facebook er det oftest nødvendigt at betale for eksponeringen, da det er blevet sværere at opnå synlighed.

  • LinkedIn kan øge kendskabet til din virksomhed i et professionelt miljø. Her får du adgang til mange information omkring brugere, men det er en tidskrævende investering at opbygge et netværk.

Disse overvejelser omkring fordele og ulemper sikre, at du bruger de forskellige platforme hensigtsmæssigt.

Sociale medier giver dig mulighed for at komme i direkte dialog med dine kunder og potentielle kunder. Her er modtageren ikke længere passiv, men kan reagere på det indhold du som afsender deler. Modtageren kan kommentere på nye produkter og informationer, og som virksomhed kan du bruge denne feedback til at forbedre dine produkter og services.  

Du skal tænke over, hvilket indhold du vil dele, hvordan du vil ramme målgruppen, og hvordan du vedligeholder dit indhold. Sørg for at fastholde deres opmærksomhed og skabe en positiv oplevelse. Her er det vigtigt at svare hurtigt på henvendelser og tænke over at dele indhold, som modtageren finder interessant og værdiskabende. Inaktivitet på de sociale medier kan have en negativ effekt, så sociale medier kræver tid.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Google AdWords - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Google AdWords - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Hvad er online markedsføring, og hvordan arbejder du med det?

Hvad er online markedsføring, og hvordan arbejder du med det?