Hvordan kommer jeg i gang med SEO?

Hvordan kommer jeg i gang med SEO?

Af Jens Erik Ebbesen

Om Google

For at kunne arbejde med SEO er det afgørende, at du forsøger at sætte dig ind i, hvordan Google tænker, og hvordan søgemaskinerne fungerer. Kort fortalt har Google det formål, at de vil være de bedste til at finde relevant information til deres brugere. Google arbejder konstant med at finde og indexere informationer på nettet. Ved hjælp af avancerede matematiske algoritmer, som tager højde for mange forskellige forhold som f.eks. geografi, er de i stand til at levere søgeresultater, som de vurderer er mest relevante for den respektive søgning. Det er kun Google selv, der præcist ved, hvad disse algoritmer lægger vægt på. Det betyder også, at du aldrig med sikkerhed ved, hvad der virker. Derfor spiller erfaring en stor betydning, når du arbejder med SEO.

4 indsatsområder

Når vi i bureauet komma arbejder med SEO sker det typisk ud fra følgende fire indsatsområder eller discipliner, om du vil:

  1. Teknisk SEO (fundamentet)

  2. Søgeordsanalyse

  3. Hjemmeside optimering

  4. Linkbuilding

Alle fire områder er vigtige - derfor er SEO optimeringsindsatsen både tids- såvel som ressourcekrævende. SEO er ikke noget man laver en gang, og så virker det fremadrettet. SEO kræver konstant bevågenhed og vedligeholdelse, da omverdenen er i stadig bevægelse.

Teknisk SEO

Teknisk SEO dækker over nogle helt basale og grundlæggende discipliner som skal være på plads for at klare sig godt i søgemaskinerne. Elementerne i en godt online fundament består af følgende:

  • faktorer der har betydning for dit website brugervenlighed og hastighed

  • er din hjemmeside indekseret af Google

  • Google kan forstå opbygningen af din hjemmeside

  • er der indhold der optræder mere end een gang

  • er dit hjemmeside mobilvenlig

  • er der billedtekster på alle billeder.

  • hvordan er sikkerheden på din hjemmeside m.m.

Hvis du vil have en indikation af, hvordan din hjemmeside ligger til rent SEO teknisk kan du lave en analyse med f.eks. værktøjet Website Grader fra Hubspot På en skala fra 1-100, hvor 100 er bedst skal din hjemmeside helst ikke ligge under 80.  Når vi i bureauet komma leverer eller optimerer hjemmesider, ligger vi SEO teknisk ALTID på mellem 85-95 når vi er færdige.

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er ofte noget, de fleste glemmer eller også er søgeordsanalyserne i bedste fald baseret på gæt. Når du skal finde frem til de søgeord som nye kundeemner vil bruge, findes der flere forskellige metoder, og værktøjer du kan bruge. Det bedste værktøj til at finde frem til, hvilke søgeord du kan satse på, er søgeordsværktøjet i Google AdWords. Her kan du få en idé om, hvad du bør og ikke bør satse på. I værktøjet giver Google dig et indblik i, hvilke resultater de i gennemsnit har udregnet de seneste 12 måneder.

Hvis du mangler inspiration til søgeord, kan du bruge værktøjet ubersuggest til at få gode ideer til søgeord.

Andre kilder til inspiration til søgeord er:

  • at lytte til dine kunder

  • at tjekke dine konkurrenters hjemmesider, og

  • eventuelt at gøre brug af Google Analytics.

Sidst men ikke mindst kan du søge på ord og fraser, der relaterer sig til dine produkter eller services, og ved at se hvad andre satser på. Du bør dog aldrig vælge de samme søgeord som dine konkurrenter uden selv at have foretaget en søgeordsanalyse. Det er nemlig ikke til at vide, om de ord du støder på, også bare er gættede ord.

Hjemmesideoptimering

Her handler det om at kontrollere, at du har den rigtige struktur og indhold på hjemmesiden. Fra listen med søgeord, gennemgår du nu alle sider og sikrer at der kun er et søgeord pr side, ellers risikerer du at rangere dårligere på Google.

  • Sørg for at strukturen på siden er let og overskuelig - lav et sitemap, der viser strukturen. Det gør det nemmere for Google at forstå din side.

  • For at forstå din side bør alle sider have en titel samt en beskrivelse også kaldet title- og description tags.

  • Sørg for at siden har en overskrift, der passer med sidens URL.

  • Sørg for at dit indhold er inspirerende og unikt, Google hader kopierede tekster!

  • Hvis det er muligt lav interne links, det kan Google godt lide.

Hvis du gerne vil have et klart overblik over, hvad du skal gøre kan du downloade vores indholdsskabelon.

Linkbuilding

Linkbuilding handler i korte træk om at skaffe links fra andre sider, og hvis du vil have succes med SEO, er linkbuilding en nødvendighed. Google bruger nemlig links til at vurdere, hvor troværdig og relevant din hjemmeside er.

En af de bedste, og mest naturlige måder at få links på, er ved at lave inspirerende indhold i form af tekst, billeder og/eller video. Dit indhold skal være så inspirerende og interessant, at andre begynder at linke til dit indhold og dele det (earned media).

Sidst men ikke mindst

  • Skab troværdigt og unikt indhold på din hjemmeside

  • Opret link til andre kvalitetssider

  • Forsøg at få links fra sider som Google vurderer højt

  • Vær aktiv på de sociale medier - det skaber trafik til din hjemmeside.

Inden vi runder af

Tidligere var arbejdet med SEO ganske simpelt,  ja - det var blot at følge en simpel checkliste med de helt almindelige og basale optimeringer samt oprette nogle få eksterne links.

Sådan er det ikke mere. Google’s algoritmer og evne til at læse vores adfærd på nettet, bliver hele tiden bedre og bedre, og det har stor indvirkning på hvilke placeringer, du får. Fordelene er imidlertid, at Google kan måle brugerne adfærd og dermed også dine kunders adfærd på adskillige kriterier.

Når vi i bureauet komma skal måle og evaluere brugeradfærden, undersøger vi typisk følgende parametre:

  • CTR (Click Through Rate)

  • Afvisningsprocent

  • Antal unikke besøgende

  • Gennemsnitlig besøgsvarighed

  • Sider pr. besøg

Herudover kan vi også sætte konverteringssporinger op, og måle hvor mange besøgende der faktisk trykker på ‘købs’- knappen eller downloader instruktioner eller andre former for informationer fra din hjemmeside.

Til forskel fra tidligere tiders markedsføringsindsatser, kan vi nu langt mere præcist måle effekten af de handlinger, vi foretager online.

I bureauet komma hjælper vi dig gerne med at få overblik over dine SEO opgaver. I samarbejde finder vi ud af, hvad du selv kan lave, og hvad vi kan lave for at få en optimal udnyttelse af dine ressourcer.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

E-mail marketing: Hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

E-mail marketing: Hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Hvad er SEO?

Hvad er SEO?