Hvad er online markedsføring, og hvordan arbejder du med det?

Hvad er online markedsføring, og hvordan arbejder du med det?

Af Signe Bo Bagge

Hvad er online markedsføring?

Online markedsføring er et bredt koncept, som indebærer al din digitale aktivitet på online kanaler. Det omhandler især din hjemmeside, din profil på sociale medier, email markedsføring og søgemaskineoptimering. Det er altså alt fra bannerreklamer på din hjemmeside, annoncering på Google og til markedsføring på sociale medier. Denne brede vifte af online platforme giver dig avancerede muligheder for at målrette din markedsføring på nettet. Med online markedsføring åbnes der op for nye muligheder, men det er vigtigt at besidde visse kompetencer for at opnå succes, især kommunikations-, markedsførings-, og analytiske kompetencer.

Hvad kan online markedsføring tilbyde som traditionel markedsføring ikke kan?

Online markedsføring åbner op for en masse mulighed, som traditionel markedsføring ikke førhen har kunnet give. Kommunikationen ved traditionel markedsføring er envejs, og der skabes ikke en dialog mellem afsender og modtager, som der gør i online markedsføring. Med online markedsføring kan du i højere grad skræddersy din kampagne til en specifik målgruppe i forhold til køn, alder, location og interesser. Dette vil gøre din online kampagne mere effektiv end en traditionel print- eller tv/radio-kampagne. Det er også svært at måle resultaterne af traditionel markedsføring på samme måde, som man kan med online markedsføring, hvor det er muligt at analysere store datamængder, fx ved brug af Google Analytics.

Det ene udelukker dog ikke det andet, og det kan være en god strategi at benytte begge former for markedsføring.

Digital strategi

Når vi i bureauet komma arbejder med online markedsføring sørger vi for at foretage nogle strategiske overvejelser, udforme en digital strategi og sætte et mål for markedsføringen.
En digital strategi er en handlingsplan for, hvordan du skal opnå dit mål for markedsføringen. Din online markedsføring kan godt have flere mål, og din digitale strategi vil hjælpe dig med forblive fokuseret.

Website

Din hjemmeside er en vigtig del af din online markedsføring, og det er den eneste del, som du har fuld kontrol over. Din hjemmeside vil ofte fungerer som samlepunktet, og formår du at forstå og bruge den data, som dine besøgende på hjemmesiden efterlader, har du god mulighed for at optimere din online markedsføring. I bureauet komma bruger vi Google Analytics som et vigtig værktøj, når vi skal optimere vores egen og vores kunders hjemmeside.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Hvorfor markedsføre på sociale medier?

Hvorfor markedsføre på sociale medier?

Google Analytics - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Google Analytics - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?