Google AdWords - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Google AdWords - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Af Jasmin Ayoub

Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er Googles annonceringsprogram og kan bruges til at få øget visning på dine betalte annoncer på Google. AdWords annoncer er meget effektive, da disse giver dig mulighed for at ramme din målgruppe, når de specifikt søger efter det, du tilbyder. AdWords er altså et markedsføringsværktøj, der kan bruges til at skaffe nye kunder og få din virksomhed til at vokse.

Der er med AdWords tale om annoncer, der markeres ved et ‘annonce-mærke’ og som vises i af søgeresultaterne på Google.

Hvordan virker AdWords?

For at starte en AdWords annoncekampagne, sætter du et dagsbudget. Så længe der er penge på budgettet, vises din annonce. Når pengene er brugt, vises din annonce ikke mere den dag.

AdWords er det, man kalder et PPC-produkt. PPC står for Pay-Per-Click. Det betyder, at du kun betaler penge, når besøgende klikker på dine annoncer. Hvis du ikke får nogle klik på dine annoncer, betaler du altså ikke for annonceringen. Det er dog vigtigt at være opmærksom på at AdWords grundlæggende fungerer som en auktion, hvor dem, der betaler mest, får lov til at ligge i toppen med deres annoncer. Du er således i budkrig med dine konkurrenter om, hvem der vil betale mest for et givent søgeord.

Der er selvfølgelig også andre faktorer i spil, Google vurderer de enkelte søgeord i dine annoncer og giver dem et kvalitetsresultat og Ad Rank, der er med til at afgøre, hvilken placering du får. Der er flere faktorer, der har en indflydelse på din Ad Rank:

  • om dit søgeord sandsynligvis vil føre til et klik på dine annoncer. AdWords tager højde for dit søgeords tidligere effektivitet målt ud fra din annonces positionering.
  • hvor ofte du har fået klik på din annoncerede webadresse.

  • hvor relevant dit søgeord er dine annoncer.

  • hvor relevant dit søgeord er for noget, som kunder søger efter.

  • hvor relevant, gennemskuelig og navigationsvenlig din side er.

  • hvor meget success din konto har haft i de områder, du målretter indsatsen mod.

  • hvor godt du har opsat din tekstannonce

  • hvor effektive dine annoncer har været på forskellige enheder (computer bærbar/stationær, mobile enheder, tablets)

En høj Ad Rank og kvalitetsresultat betyder, at du får en lavere klikpris og en højere placering i Google. Vi anbefaler derfor i bureauet komma, at du fra start forsøger at få en høj kvalitetsscore. Det vil nemlig også påvirke dine fremtidige annoncer.

I bureauet komma anbefaler vi, at du gør dig nogle strategiske overvejelser før du opsætter din AdWords kampagne. AdWords kan blive en dyr fornøjelse, hvis du ikke bruger det rigtigt. Du kan få en dårlig oplevelse med AdWords annoncer, hvis annoncerne er sat forkert op i forhold til søgeord, målgruppe, kampagneform, budget og annoncetekster.

Når vi i bureauet komma arbejder med Google AdWords, gør vi os vigtige strategiske overvejelser med udgangspunkt i følgende punkter:

  • Kortlægning af styrker og svagheder online  
  • Identificering af konverteringsmål

  • Lære kunden at kende    

  • Optimering af hjemmeside og oprettelse af gode landingssider

  • Opsættelse af AdWords konverteringssporing

  • Finde ud af, hvad hver kunde og hvert klik må koste

I bureauet komma kan vi hjælpe dig med at få lavet en effektiv og optimal opsætning.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Lær at optage og redigere video med din iPhone

Lær at optage og redigere video med din iPhone

Hvorfor markedsføre på sociale medier?

Hvorfor markedsføre på sociale medier?