E-mail marketing: Hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

E-mail marketing: Hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Af Jasmin Ayoub

E-mail marketing er en markedsføringskanal med en meget høj ROI. Med E-mail marketing kan du opbygger tillid mellem din virksomhed og kundeemnerne ved at klæde dem på med målrettet indhold bygget på din viden om emnet og deres behov og interesser.

I Bureauet Komma hjælper vi dig med at være i løbende kontakt med dine kundeemner med en E-mail-marketing strategi, som kan hjælpe dig med at sortere de varme fra de kolde kundeemner og tydeliggøre, hvilke kundeemner du skal bruge energi på at gøre til kunder.

Hvordan kommer du i gang?

I bureauet komma anbefaler vi at du følger nedenstående 5 trin for at komme i gang med E-mail marketing og sikrer at dine kampagner bliver en success:

  1. Opsætning af mål
    Før du hopper ud i en kampagne, er det vigtigt at du gør dig nogle overvejelser omkring dine mål, hvad er det du vil opnå med kampagnen? Dine mål spiller en afgørende rolle for hvilken type kampagne du vil kører, din målgruppe, indholdet i dine E-mails, samt hvordan du måler dine resultater. En måde at gøre dette på, er at sætte dine mål i forhold til din virksomheds overordnet marketings målsætninger og KPIer.
  2. Udarbejd en E-mail liste
    Når du har fundet ud af hvad dit mål med E-mail kampagnen er, kan du nu udarbejde en liste af E-mails som kampagnen skal være rettet mod. Hvordan du gør dette afhænger meget af dine mål med kampagnen. Alt efter dine mål, kan du vælge at udarbejde en liste med i forvejen kendte kontakter, eller udarbejde en helt ny liste af kontakter.

  3. Udvælg en type kampagne
    Der er forskellige typer af E-mail kampagner du kan bruge, afhængig af dine målsætninger med kampagnen:
    - Nyhedsbreve
    - E-mails med henblik på direkte salg
    - Oplysende E-mails (fx. om nye produkter eller services)
    - Uddannende E-mail
     
  4. Opbyg din kampagne
    - Struktur: For at få de bedste resultater, skal du strukturere din kampagne på en simpel og let-læselig måde, for at kunne holde på folks opmærksomhed. Lange og tunge tekster kan virke negativt for din kampagne og afholde folk fra din mails call to action.
    Segmentering: Sørg for at du sender dine mails til det segment de er relevant for. Dette hjælper dig også med at gøre dine mails mere personlige og relevant for den enkelte.
    - Ensartethed: For at styrke din brand awareness, er det en fordel at dine kunder kan se en lighed mellem måden dit brand fremstår i dine mails, og måden den fremstår på din hjemmeside og sociale medier, i forhold til bl.a. farver, struktur og stil.
    Konvertering: Gør det så nemt som muligt for dine kunder at klikke sig videre fra dine E-mails og konverterer. Det er vigtigt at dine kampagner er optimeret for både computer, mobiltelefoner og tablets.

Med disse elementer i mængde, kan du opbygge E-mail kampagner som fanger opmærksomheden, præsenterer relevant information, styrker dit brand og gør det nemt for modtageren at konvertere.

Mål dine resultater

Når du har opbygget dine kampagner og sendt dem afsted til de rette modtagere som åbner og læser dem, vil du snart kunne måle resultaterne for dine kampagner. Til dette kan du bruge Google Analytics (link) som viser dig hvor mange der klikkede videre til din hjemmeside, hvor lang tid de brugte på din hjemmeside, hvilke sider de besøger og meget mere.


I Bureauet Komma anbefaler vi at bruge E-mail marketing, da denne metode skaber gode forudsætninger for kunde konverteringer, hvilket fører til mere salg og en god relation til kunden.


I [bureauet kom,ma] arbejder vi med inbound marketing - kort fortalt handler det om at tiltrække nye kundeemner, få gjort kundeemnerne interesserede i at købe dine varer/ydelser, efter købet at skabe loyale kunder som ender med at blive ambassadører, som så hjælper med at tiltrække nye kundeemner.
Det opnår vi gennem en målrettet indsat, hvor vi med udgangspunkt i dit website/webshop i samspil med sociale medier øger antallet af kunder og dermed også din omsætning ved at producere inspirerende indhold i form af tekst, billeder og video.
[bureauet kom,ma] - dit lokale bureau - er med hele vejen.   
www.bureauetkomma.dk

Google Analytics - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Google Analytics - hvad er det, og hvordan kommer jeg i gang med det?

Hvordan kommer jeg i gang med SEO?

Hvordan kommer jeg i gang med SEO?